Norges Forsvarsforening er godt representert under Arendalsuka som starter neste uke. Mandag gjennomfører foreningen et møte med sentrale politikere og forsvarsanalytikere. Hele uken er Arendal Forsvarsforening representert med stand sammen med en rekke andre foreninger. Tirsdag er det duket for en sammenkomst med politikere og representanter for foreningen.

– Vi anser Arendalsuka for å være en viktig politisk begivenhet, spesielt i år, ettersom det er stortingsvalg, sier tidligere stortingsmann, general og president i Norges Forsvarsforening Lars Myraune. Vi benytter anledningen til å informere publikum og politikere om hvor vi står i forsvarssaken, sier han.

– Aller viktigst nå er at politikerne holder sine løfter om å bruke 2 prosent av brutto nasjonalprodukt på Forsvaret. Hvis vi samtidig får en umiddelbar opptrapping av budsjettene, vil mye være gjort, fremholder presidenten, som blant annet mener det er satt av alt for lite penger til HV og Hæren.

Myraune ser frem til debattmøtet mandag der blant andre toneangivende representanter for partiene vil være tilstede og debattere Forsvaret. De som deltar på debatten er Statssekretær i Forsvarsdepartementet Øystein Bø (H), stortingsrepresentant Liv Signe Navarsete (Sp), tidligere utenriksminister og forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap), stortingsrepresentant Christian Tybring-Gjedde (FrP), professor og statsviter Janne Haaland Matlary ved Universitetet i Oslo og tidligere utenriksredaktør i Aftenposten Kjell Dragnes.

Løpeseddel_Arendalsuka_rammeLast ned invitasjonen her

Myraune er også imponert over det arbeidet som er nedlagt fra Arendal Forsvarsforenings side, både som støttespiller til foreningen sentralt, og i forbindelse med standen på torget i Arendal. Her samarbeider lokalforeningen med en rekke andre foreninger. Blant disse finner vi Norges Veteranforbund for internasjonale operasjoner (NVIO) Aust-Agder, Norske Reserveoffiserers forbund avd. Nedenes, Arendals Sjømandsforening og Distriktsrådet HV-08 Agder og Rogaland.

Parolen på standen er «Nei til avvæpning av Norge».

Det er også laget bannere med paroler. Disse blir plassert på strategiske steder i Arendal og det deles ut løpesedler med informasjon om arrangementene på gaten i Arendal.