Etter at president Donald Trump varslet at USA ville øke sitt militære bidrag i Afghanistan har 15 land sagt seg villig til også å øke sitt engasjement. Norge på sin side er i dialog med NATO, ifølge NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg. Toneangivende norske medier som VG og Aftenposten stiller seg i dagens ledere positiv til Trumps initiativ, mens tidligere etterretningssjef i Norge, generalløytnant Kjell Grandhagen ikke tror strategien vil føre frem.

USAs president Donald Trump varslet i en tale natt til mandag norsk tid at han har endret mening om Afghanistan og likevel vil styrke USAs tilstedeværelse i landet. Dette fordi en rask uttrekning kan bidra til å styrke IS og Al Qaidas posisjon i landet, sa Trump. Ifølge amerikanske medier vil Trump sende ytterligere 4.000 amerikanske soldater til Afghanistan. I dag har USA utplassert rundt 8.400 soldater i landet.

– De måtte gjøre noe, de har lovet å presentere en ny strategi for Kongressen. Strategien ser ut til å bygge på to ting, kontraterror der Taliban skal angripes og å bygge opp afghanske, militære kapasiteter, sier generalmajor Kjell Grandhagen til Aftenposten.

– Det er for lengst klart at det ikke finnes noen militær løsning i landet, sier han. Den eneste veien til fred, er å komme i dialog med Taliban. Det er ikke enkelt, og det er en prosess der man må gi og ta, fremholder Grandhagen.

I dagens leder i Aftenposten heter det at Trump nå ser realitetene om Afghanistan. En langsiktig løsning for Afghanistan må sannsynligvis inkludere en form for avtale med Taliban, men det er viktig at den ikke forhandles i en situasjon der ekstremistene sitter med de gode kortene på hånden, skriver Aftenposten.

I dagens leder i VG heter det at «tatt i betraktning den kritiske sikkerhetssituasjonen i Afghanistan har president Donald Trump tatt en fornuftig beslutning om å forlenge det amerikanske engasjementet i landet». «Etter flere måneders betenking, og etter å ha lyttet til Pentagons anbefalinger, sa Trump at han er blitt overbevist om at «en rask tilbaketrekning vil skape et vakuum for terrorister, inkludert IS og al-Qaida», heter det i lederen.

Regjeringen har fra før besluttet at det norske bidraget på 50 soldater skal bli i Afghanistan ut 2018.

Les hele artikkelen i Aftenposten her.

Foto: Forsvaret