– Norsk politi setter liv i fare når polititjenestemenn ikke bærer våpen, sier leder av Politiets Fellesforbund, Sigve Bolstad, til VG. Han krever midlertidig bevæpning over hele landet etter de siste terrorangrepene.

Bolstad, som tidligere har gått inn for en generell bevæpning av norsk politi, mener det nå haster med å få på plass en midlertidig bevæpning.

– Disse angrepene er først og fremst dypt tragiske. Det man bør gjøre, er å få på plass en midlertidig bevæpning av norsk politi, sier Bolstad. Plutselig dukker det opp, og da er det, som vi i Politiets Fellesforbund tidligere har sagt, at tid kan utgjøre forskjellen på liv og død. Slik situasjonen er nå, gambler man faktisk med liv, sier han til avisen.

Det er svært få land i Europa hvor politiet ikke bærer våpen på permanent basis. Bolstad er bekymret for hva som ville ha skjedd hvis politiet sto overfor en situasjon som nylig i Barcelona eller i Åbo.

– Det er basert på den endrede trusselvurderingen fra PST, der det kommer tydelig frem at vi må regne med en terrorhandling i Norge i 2017. Ifølge VG har Bolstad støtte fra stabssjefen i Oslo-politiet, Johan Fredriksen, som også er bekymret.

– Det er begrunnet i hendelsene vi ser rundt oss, og vi ser tre eksempler nå, hvor politiet har stoppet en pågående drapshandling ved å ha umiddelbar tilgang på våpen. Det tenker jeg kan utgjøre en forskjell for vårt samfunnsoppdrag, sier han.

I Spania kjørte terroristene på en politibil, og skal ha løpt videre med kniver og en øks i hendene. En politimann skjøt og drepte fire av terroristene.

Politidirektoratet er imidlertid ikke innstilt på å endre bevæpningen, selv om beredskapsdirektør Knut Smedsrud innrømmer at det er et vanskelig spørsmål.

– Vi følger selvfølgelig situasjonen i hele Europa veldig nøye, men vi har også et regelverk som er basert på at vi er et ubevæpnet politi, og det er det vi må følge. I forhold til den konkrete situasjonen er det ingen ny trusselvurdering fra PST. Vi ligger på samme nivå som vi har ligget på, og det tilsier at vi har et ubevæpnet politi, sier han til VG.