Arendal Forsvarsforening

Du er her:---Arendal Forsvarsforening

Velkommen til Arendal Forsvarsforenings internettside

Alle medlemmer ønskes velkommen til å bruke vår hjemmeside. Vi ønsker innspill fra medlemmene. Det vises forøvrig til NFF’s hjemmeside.

2018:

2017:

• Regnskap, revisorrapport og årsmelding for 2016.
  • Natofordrag 23. Mai 2017. General «P» Robert Mod og Professor Janne Håland Matlary holder foredrag om Norges forsvars rolle i Nato.
  • 8. (frigjøringsdagen) og 17. Mai (Nasjonaldagen) deltar AFF på minneseremonier. Trefoldighetskirken i Arendal og Sandvigen fort.
  • Landsmøte Norges forsvarsforening avholdes i Tromsø 9. – 11. Juni.
  • Arendalsuka 2017 avholdes i tidsrommet 14. – 18. august. Foreningen har dobbel stand på Sam Eydes plass sammen med 3 foreninger (NVIO, NROF og ASF) og HV 08 distriktsråd.
  • Foredrag på Tyholmen hotell mandag 14. august med politikerpanel om vår forsvarspolitikk og budsjett.
  • Tirsdag 15. august er det båttur for inviterte til Merdø losstasjon og derpå følgende festmiddag på sjømannsforeningen i Arendal.

2016:

2015:

• Dette året skal bautaen ved Kirken oppføres 8 mai på Frigsjøringsdagen med stor markering der bla. drilltropp og musikk deltar. Avdukingen vil foretas av Fylkesmann eller Ordfører sammen med Historiker Kristen Taraldsen,Arendal.

image description

• Foreningen sender delegat til Landsmøte i Trondheim/Værnes
  • 70 års markering av Frigjøringen i 1945 og etablering av FN markeres over hele landet i alle lokale Forsvarsforeninger. se Hovedside.
  • Avdukning av krigsminnesmerke over falne i Arendal under 2. verdenskrig
Krigsminnesmerke avduket i Arendal

Avdukning av krigsminnesmerke over falne i Arendal under 2. verdenskrig. Ordfører i Arendal Einar Halvorsen legger ned krans sammen med orlogskaptein Beisland den 8. Mai. 2015. Arendal forsvarsforening var initiativtaker til monumentet sammen med Arendal Sjømandsforening, NVIO Aust-agder (FN-Nato-veteraner), NROF Nedenes (Reserveoffiserer),Historiker Kristen Taraldsen og F.hv.ordfører Sigurd Ledaal. Norske drillgardisters veteranforening utførte drillparade under seremonien som ble ledet av formann i AFF.

2014:

• Ungdomskonferanse ble avholdt sammen med Grimstad FF. Det var god oppslutning og Professor Janne Haaland Matlary holdt foredrag bla.og andre lokale krefter.
  • Dette året har vi i Arendal FF hovedsakelig holdt på med innsamling til KRIGSBAUTA over 120 falne fra 2nd.verdenskrig utenfor Trefoldighetskirken i Arendal.
  • Dette er gjort i samarbeide med Arendal Sjømannsforening, NVIO Aust Agder (Veteraner) og NROF Nedenes (Resreveoffiserer)
  • Vanlig markering og kransenedleggelse på 17 mai ved kirken og Vetandagmarkering 8 mai i Arendal og Hisøy Forsamlingshus for Hisøy Historielag.
  • Leder deltok på Ledermøte Gardermoen  som tifligere.

2013:

• Sårbarhetskonferanse arrangeres i samarbeid med Grimstad nff 20. Februar 2013. Se annonse Agderposten
  • Årsmøtet 2013 avholdes 27. februar kl 18 Arendal bibliotek.
  • Godt nytt år.
  • HM Kongens garde kommer til Arendal i August. Følg med i avisen
  • Aktivitetskalender 1. halvår 2013 legges ut i februar.

2012:

• Årsmøtet er avholdt og årsmelding er sendt ut til alle medlemmer og NFF.
  • Styremøter hittil i år; 3 stk.
  • Ledermøte på Gardermoen avholdes helgen 4.- 5. Mai i regi av NFF. Der bl.a. fornyingen av foreningene blir behandlet
  • Bladet Norges Forsvar er utgitt i ny layout og ser meget bra ut.
  • Frigjøringsdagen 8. Mai markeres på vanlig måte på Sandvigen fort, Hisøy.
  • 17. Mai blir det kransenedlegging og minnetale utenfor Trefoldighetskirken i Arendal som vanlig.
  • Det legges opp til en dagstur til Arkivet i Kristiansand som var Gestapos hovedkvarter under krigen og er nå motstands museum.
  • Forsvarssjefen melding av November 2011 er til nå til politisk behandling og vil bli fremlagt i stortingen til Høsten.
  • Proposisjon til Stortinget kan leses her.
  • Forsvarssjefens fagmilitære råd kan leses her.
  • Forsvarets årsrapport 2011 kan leses her.
  • Nasjonal sikkerhetsmyndighet kan leses her.
  • Aktivitetskalender for 2012 legges ut medio Mai.
  • Motstandskampenes dag 9. Mai. Ordføreren Einar Halvorsen mintes de falne utenfor kirken.
  • Hågåsen fort på Hidra ved Flekkefjord var bestykket med tyske kanoner. Disse ble demontert av lokale krefter etter krigen. Der bl.a. affs leders 2 onkler kan ses på bildet. Flekkefjord var en sentralt kjent punkt for hjemmefronten under hele krigen: Les Tomstad gjengen.
  • onkel-jan-og-onkel-finn
  • Dette er foreningens nye rollup med logo som brukes på stands og utstillinger med forsvarsforeningens gamle motto.rollup-85x205cm
  • Foreningen hadde på høstparten en aksjon med innsamling til innkjøp av gps apparater til politiet. Dette ble avslått av politimesteren i Agder av prinsippielle grunner. Politidirektoratet henviste til å gå tjenestevei, hvilket ble gjort. Politistasjonen i Arendal ønsket tiltaket velkommen, men fikk ikke lov til å ta i mot en slik gave. Se faksimile fra Agderposten den 23. Oktober 2012.

2011:

• Grete Faremo var i Arendal i Mars 2011. Og holdt et godt foredrag med stort oppmøte på Arendal Bibliotek. (Les Agderposten: 1. Mars, 2. Mars, 17. Februar, 19. Februar)
  • Arendal FF samarbeider med Norges gardistforbund, Oslo om opprettelse av paradeavdeling for minne over falne i utenlandstjenste.
  • Arendal FF tar initiativ sammen med NFF og Det Frivillige Skyttervesen om verving av medlemmer lokalt.
  • Forhenværende fylkesmann og general Hjalmar Sunde er invitert til Arendal til høsten.
  • Det jobbes med dagstur til Akershus festning (hjemmefront museet) for medlemmer i medio September. Andre foreninger inviteres også med.
  • Møte kalender for 2011 legges ut i medio Mai.
  • Frigjøringsdagen 8. Mai blir i år også en markering for utenlandsveteraner (FN personell). Les Agderposten 6. Mai 2011
  • 17. Mai markeres på vanlig måte utenfor Trefoldighetskirken med kransenedleggelse over falne.
  • imgp4374
  • Det er avholdt ca. 7 styremøter og 5 samarbeidsmøter med andre foreninger dette år.
  • Landsmøtet i Drammen ble avholdt i høytidelige former og var meget vellykket.
  • bilde0095
  • Vi hadde stand på Dølemo i August. Det var bra oppslutning og det ble vervet nye medlemmer.
  • foto-dolemo-2011-aff
  • Vi hadde stand på Brokelandsheia sammen med NVIO i 3 dager og det ble også vervet medlemmer her.Vi fikk profilert oss på en bra måte med det nye utstillingsmateriellet. Der bl.a. Gardens veterandrilltropp hadde oppvisning.
  • p9040069
  • Norges forsvarforenings medalje ble tildelt Kristen Taraldsen, Hisøy for mangeårig innsats i foreningen og spesielt hans forfatterskap om sjøfolk i konvoi under 2. verdenskrig og hvordan disse ble behandlet etter krigen av våre myndigheter. Se Agder posten dato.. Overrekkelsen fant sted i Arendal sjømannsforenings lokaler. Møtesalen var full og det ble god pressedekning. Han er mange årig medlem av Arendal sjømannsforening og brenner for sjøfolks sak. Bilde utlånt av Arendal Tiende.

Frivillighetsdagen

• Leder i AFF betrakter del av Berlin muren utstilt ved Willy Brandt House i Lübech, Tyskland i September.
  • img_2156
  • General Sølvberg som er ny president i NFF holdt foredrag i Grimstad FF denne høst. Der ble bl.a. 22 juli attentatet diskutert.
  • Presidentskapet i NFF legger opp til et fornyingsprogram for 2012 for alle foreninger.
  • Årsmøtet 2011 ble avholdt 23. Februar 2012.

Aktiviteter i 2010:

Hittil i år:

• 5 styremøter
  • deltagelse og kransenedleggelse på Sandvigen fort på frigjøringsdag
8. mai

Bildene er utlånt av Arendal tidende

• Deltagelse, kransenedleggelse og minnetale over falne fra 2. verdenskrig på 17. Mai i Trefoldighetskirken, Arendal.
  • Leder deltar på årsmøte for NFF, 18.-19. september.

Aktuelle nyheter:

• 2010:
  • Vi samarbeider med Grimstad FF, Nednes NROF, Norges veteranforening for utenlandstjenester, vedrørende annonsering av møter og seminarer om forsvarssaker.
  • I Oktober har NROF Nednes foredrag i Arendal bibliotek. Dette annonseres i lokalpressen.
  • Det sendes snart ut brev til alle medlemmer med aktivitetsplan for resten av 2010.
  • AFFs leder besøker gettoen i Warsawa, Polen der barensoldatene er hedret med statue som er kontinuerlig bekranset.
  • 15052010015

Ellers oppfordres medlemmer om å følge med i dagsaviser og medier om forsvarspolitiske saker, spesielt i forbindelse med nedbygging av forsvaret på Agder.

Hilsen

Styret: