Da Stjørdal Rotaryklubb og Stjørdal og omegn Forsvarsforening inviterte astronaut Kevin Ford fra NASA ble det presentert en uforglemmelig reise i rommet for alle fremmøtte, skriver Stjørdalsnytt.

Utenkelig for de fleste andre, og nesten umulig å fatte er de fantastiske turene med blant annet den amerikanske NASA-romfergen Discovery til ISS-romstasjonen og Sojuz-raketten med romkapselen Kazbek som astronaut Kevin Ford har vært med på som pilot og astronaut. I møtet med ISS-stasjonen skal kalibrering og fart utregnes for å koble kapselen med mannskap til ISS-stasjonen i vektløs tilstand. Etter påkobling og ombordstigning var 60 prosent av daglige gjøremål vedlikehold av stasjonen. Alt fra utskifting av lyspærer til å sjekke alt av elektronisk utstyr og kontroll av eventuelle alvorlige lekkasjer. En rekke forhåndsbestemte testforsøk blir utført av astronautene. I vektløs tilstand er det lett å miste både egen vekt og utstyr som skal benyttes i tjenesten om bord. Som kommander og sjef på den internasjonale romstasjonen har man ansvaret for både stasjonen og mannskapet. Det er mye vedlikehold på stasjonen, som har kostet 100 milliarder dollar så langt. Denne er fremdeles under bygging. Om bord fulgte mannskapet nøye rutiner som blant annet egentrening stroppet fast inne i romstasjonen og hygiene-rutiner der rennende vann ikke kan benyttes.

Vann til bobler i vektløs tilstand

Å dusje på romstasjonen er ikke mulig. Man må presse ut vann fra håndkleet, vann som også er vektløst i bobleform. All mat var fraktet med i bokser eller i plast. På en av sine romferder tok Ford 18 000 bilder med kamera og filmet unike vektløse eksperiment om bord på romstasjonen ISS og i Discovery spaceshuttle. Som pilot på spaceshuttle Discovery måtte Ford trene flere hundre timer spesialtrening på jagerflyet Gulfstream i forkant med 28-30 grader helling mot rullebanen. På ISS deltok han som commander i utskifting av komponenter på den bemannede romstasjonen drevet av store solcellepaneler.

Inntok utskytingsområdet i Kazakstan på Sojuz-raketten

Etter oppskyting og arbeid for NASA på ISS-stasjonen, fikk Kevin Ford engasjement ved Star City og Sojuz-programmet i Russland. Han brukte to år på å lære seg russisk slik at han kunne bli utsjekket på sjekklisten i Sojuz-programmet TMA-06M Kazbek med utskyting i Kazakstan 23.oktober 2012. Han ble skutt opp sammen med de russiske kosmonautene Roscosmos Flight Engineers Oleg Novitskiy og Evgeny (Zhenya)Tarelkin. Kevin Ford har logget 157 dager og 13 timer i rommet, og har reist over 2200 ganger rundt jorda. Han var i to år før han ble utsjekket astronaut for NASA året 2000 amerikansk F16 pilot stasjonert på Island, og fløy flere turer til Norge med dette jagerflyet. Ford har også tjenestegjort som jagerpilot i Tyskland. Med sine erfaringer skryter han av det tette samarbeidet med Russland innen romfart. Han håper ikke politiske endringer skal redusere samarbeidet. Ford har skaffet seg venner for livet blant kosmonautene i øst med det russiske Soyuz, og ved basen Star City i Russland. NASA-astronaut Kevin Ford bor i dag på Oppdal, studerer på NTNU. Han leverte et imponerende foredrag om sin erfaring innen luftfart og som astronaut.