– Vi er veldig godt fornøyd med denne løsningen i samarbeid med Quality Airport Hotel Værnes, sier Ole Myrbekk som er leder i Stjørdal og omegn forsvarsforening. Gaven blir omtalt i en artikkel i avisen Stjørdalssnytt.

Han befinner seg i lokalene som Norges Veteranforbund for Internasjonale Operasjoner har overtatt etter krigsseilerne rett ved Royal Garden:

stjordal

– 12. – 14. juni var vi vertskap for landsmøte i Norges Forsvarsforening med hotellet i Gata som vår base. Det var ei trivelig helg med gode diskusjoner og vi fikk generalmajor og tidligere stortingsrepresentant Lars Myraune som ny president, sier Myrbekk som fant grunn til å reagere spontant under landsmøtet.

– Store bedrifter kan oppleve arbeidsuhell. Våre utsendinger til landsmøtet fikk ikke sine hotellrom før langt ut på ettermiddagen. Derfor ringte jeg direktør Kim Strand lørdag morgen og la ikke skjul på at jeg kunne tenke meg en kompensasjon for denne uønskede hendelsen. Kim og jeg ble etter forslag fra Kim enige om 10.000 kroner i kompensasjon for glippen.

Med en gang hadde jeg tanker om å gi denne gaven videre til veteraner fra internasjonale operasjoner. Jeg hadde noen telefonsamtaler og rådførte meg med Svein Belsvik og leder for veteranene i Trondheim, Morten Langaas. Dermed ble det besluttet at Kim skulle gi 10.000 kroner til veteranforeningen i Trondheim.

Jeg klarte å holde tett hele dagen. Om kvelden var jeg toastmaster under middagen. Da var det gledelig å slippe nyheten om gaven fra Quality. Det var ingen andre forslag, men kun rungende applaus. Pengene kunne ha godt til vår lokale forening, men det var ikke aktuelt, sier Myrbekk og fortsetter:

– Det er naturlig at dere veteraner får pengene til bruk for gode formål. Vi har ingen formening om noen bestemt bruk i dag, men det som opptar oss er å få med flere yngre veteraner som først og fremst har tjenestegjort i Afghanistan.

Det er viktig å få med de yngre som også vil ha godt av et nettverk blant andre fra slik tjeneste. Det er kjempeartig at så mange kunne møte her i dag, sier en meget godt fornøyd Ole Myrbekk som gir ordet videre til hotelldirektør Kim Strand:

– Først tusen takk til Ole som alltid er klar og tydelig. Jeg var ikke oppdatert da Ole ringte på lørdag. Men etter et kort resyme hadde jeg et bilde av saken. Det første som slår meg er takknemlighet for at han ringer så raskt for å finne en rask løsning.

Det er leit når noe slikt oppstår. Da gjelder det å komme i mål på en god måte ved å gi en kompensasjon til noen som trenger det. Det er tydelig at Ole ikke tenker på seg selv og sin forening, men er opptatt av et godt formål. Det kan skje feil i store bedrifter. Da er det viktig å være ydmyk.

Heldigvis ble det ei vellykket helg med mange gode tilbakemeldinger. Vi jobber med mange arrangement i løpet av et år. Det er alltid en glede å jobbe med Forsvaret som er god på planlegging og gjennomføring.

En tydelig bestilling er alltid et godt verktøy for oss på hotellet. Jeg håper pengene finner et godt formål og gleder meg til å stikke innom her for å drikke kaffe en lørdag. Dere gjør en god jobb for mange. Jeg ønsker dere lykke til med huset og arbeidet. Det skal være bekymringsløst å være hos oss. Derfor var det kjedelig å rive lista, sier Kim Strand.

Morten Langaas leder veteranforeningen i Trondheim: – Vi er særlig opptatt av å komme i kontakt med unge veteraner som har gjort tjeneste ute. Det er vårt håp at vi kan bidra med støtte for alle som måtte slite i det stille med sine opplevelser. Det gjøres en jobb med støttetelefon for kamerater der du kan prate med folk og finne noen som lytter til dine tanker.

Dette er et historisk lokale som først var tollbod fra 1729 og senere havnekontor før krigsseilerne overtok i 1973. Kong Olav besøkte Krigsseilerplassen 8. mai 1982. Dronning Sonja var på besøk 8. juni i 1995.

Ellers kan vi med glede registrere en økende interesse for å markere frigjøringsdagen 8. mai som er blitt en hektisk dag for veteranene med mange arrangement. Nå er det ikke mulig å være med på alt lenger.

Hjertelig velkommen til et besøk i lokalavdelingen av Norges Veteranforbund for Internasjonale Operasjoner, sier Morten Langaas som sammen med andre veteraner er glad for kompensasjonen fra Quality Airport Hotell Værnes.