Totalprisen for 16 redningshelikoptre blir trolig på ca. 14 milliarder kroner. Det er fire milliarder kroner billigere enn det Stortinget sa ja til i 2011.

Av Jan-Petter Helgesen

Kontrakten om kjøp av en ny generasjon redningshelikoptre ble signert i desember 2013. Ifølge avtalen skal produsenten også ha ansvaret for alt det tekniske vedlikehold på helikoptrene inntil 2035.

Stortinget sa allerede i 2011 ja til en totalramme for helikoptrene ‒ service, utstyr og trening ‒ på 16,8 milliarder 2011-kroner. Det tilsvarer 18 milliarder 2015-kroner.  Nå er det klart at kostnaden for hele pakken blir på 14,04 milliarder kroner. Det er nesten fire milliarder mindre enn utgangsprisen som Stortinget vedtok.

Årsakene er flere. Helikoptertypen er velprøvet. Viktigst er trolig god kostnadskontroll samt presise leveranser og tett samarbeid mellom Justisdepartementet og produsenten Leonardo’s Helicopter i Yeovil i Sørvest-England, som inntil i fjor var kjent som Agusta Westland Helicopters.

‒ De to første AW101 til 330 skvadron lander på Stavanger lufthavn, Sola i sommer, opplyser prosjektleder Bjørn Ivar Aarseth for Justisdepartementets anskaffelsesprosjekt kalt Nawsarh, til Norges Forsvar. Dette er noen måneder etter planen.

Stortinget har forutsatt at de nye maskinene skal være på plass på samtlige seks norske baser innen utgangen av 2020. Intet tyder foreløpig på at denne tidsrammen vil sprekke.

De norske maskinene har betegnelsen AW101-612, som baseres på CSAR-utgaven til Italia. Den endelige typegodkjennelsen av de norske helikoptrene utføres av Forsvarsmateriell og blir trolig avsluttet i løpet av sommeren. Etter ankomst til Stavanger lufthavn skal de to nykommerne testes og utprøves i ett år før Sola-avdelingen av 330 skvadron kan erklære dem som operative. Når dette skjer, vil avdelingens nesten 50 år gamle Sea King settes på bakken. Helikoptrene har da vært i tjeneste siden 1973.

Hovedbasen snart klar

Sola skal i årene framover fortsette som hovedbase for skvadronen. Her er det nylig bygget ny hangar, med utvendig oppstillingsplass og med et administrasjonsbygg på tre etasjer for skvadronledelsen.

I hangaren er det plass til tre AW101. Tilsvarende bygg skal også reises på Banak og Ørland.

Pris for hangarene og en nybygget flysimulator er flere hundre millioner kroner. Kostnadene er del av totalpakken for hele helikopteranskaffelsen. Både hangaren og simulatoren på Sola skal offisielt åpnes når de to første redningshelikoptrene lander på norsk jord.