Generalmajor Odin Johannessen tar likevel ikke jobben som sjef for Operations and Planning Division ved den internasjonale militære staben ved NATOs hovedkvarter i Brussel. Han har i stedet sagt ja til tilbud om å bli direktør i Næringslivets Sikkerhetsråd.

Da det ble kjent at Johannessen skulle gå av som sjef for Hæren, opplyste Forsvaret at han skulle videre i ny jobb sved NATOs hovedkvarter i Brussel. De planene er nå endret.

– Jeg fikk en jobb i NATO, men har valgt å takke ja til jobben i NSR. Det er en unik mulighet for meg til å jobbe innenfor et meget viktig område. Jeg synes samtidig det er litt for tidlig å sitte i ro når man blir pensjonist som 60-åring og nå fikk jeg mulighet til å ta en ny jobb før den tid, sier Johannessen til Forsvarets forum.

Næringslivets Sikkerhetsråd er en medlemsorganisasjon som har som formål å forebygge kriminalitet rettet mot næringslivet. Rådet samarbeider med offentlige sikkerhetsmyndigheter og medlemmene fra næringslivet og driver rådgivning, kurs og seminarer.

Generalmajoren starter i den nye jobben 1. september. Stillingen som sjef for Hæren er allerede utlyst, Blant søkere til denne stillingen finner vi blant andre generalmajor Eirik Johannesen som i dag er sjef for Heimevernet.

Foto: Forsvaret