Dramaet er over – Erdogan sa ja til Sverige og Finland En seier for generalsekretær Jens Stoltenberg og et stort politisk nederlag for president Vladimir Putin, er blant konklusjonene etter at Tyrkia tirsdag ettermiddag – dagen før Nato-toppmøtet i Madrid – sa ja til svensk og finsk medlemskap i Nato.

Det var også etter samtaler mellom den tyrkiske presidenten, Recep Tayyip Erdogan og Amerikas president Jo Biden samme dag at Tyrkia ga sitt tilsagn.

– Vi har en overensstemmelse, sa Stoltenberg etter møtene, som har foregått på ulike diplomatiske nivåer den senere tiden.

Ifølge Sveriges Radio var en avklaring mellom Sverige, Finland og Tyrkia om å øke samarbeidet mot terrorisme en faktor som banet veien for et ja fra Tyrkia.

Flere kilder melder at Sverige har måttet etterkomme Erdogans krav om å utlevere personer tilknyttet den tyrkiske organisasjonen PKK, som regnes som en terroristorganisasjon.

Dagens Nyheter opplyser at det svenske sikkerhetspolitiet SÄPO har overlevert en liste med et titalls personer med tilknytning til PKK, og som har søkt tilflukt i Sverige.

Gjennom sin motvilje mot å gi et endelig ja til finsk og svensk medlemskap har president Erdogan trolig styrket sin posisjon på hjemmebane foran valget i Tyrkia neste år.

Beslutningen representerer et stort nederlag for Russlands president Vladimir Putin, som har uttalt at dersom Sverige og Finland søker medlemskap i Nato «vil det få store konsekvenser». At land som grenser til Russland ikke skulle få innpass i Nato var et av Putins krav til Vesten da han invaderte Ukraina.

Foto: NATO