I flere måneder hadde Bergen Engines planlagt hvordan generatorer skulle sendes med skip fra Hordvikneset til Ukraina. Politiets sikkerhetstjeneste (PST) var koblet på for å gi Bergen Engines nødvendig brifing om faren for sabotasjeaksjoner fra Russland. Men da maskinene skulle sendes, dukket det opp et skip med russisk kaptein.

Det er administrerende direktør Jon Erik Røv i Bergen Engines som forteller dette til Bergens Tidende. Totalt var det åtte om bord i det Gibraltar-registrerte skipet. Det er United Nations Development Program (UNDP) som har stått for bestilling og har ansvar for transporten til Ukraina.

Les saken i Bergens Tidende her. (krever abonnement)

Avisen forteller at totalt åtte generatorer i hemmelighet er sendt fra Bergen Engines til Ukraina, og ifølge direktøren ved Bergen Engines var det to russere blant mannskapet på den første transporten, ingen på den andre, men fire på den tredje turen.

– Vi varslet UNDP om de to russerne som var med på første turen, men de responderte ikke. Jeg synes det var oppsiktsvekkende at de ikke gjorde noe med det, sier direktøren.

Bergens Tidende har kontaktet FNs utviklingsprogram (UNDP) og Dylan Lowthian, som pressesjef i UNDP, svarer i en e-post til avisen at det er etablert en langsiktig avtale med et internasjonalt selskap for logistikktjenester som håndterte transporten BT refererer til.

– Operatøren bak skipet har bekreftet at alle besetningsmedlemmer overholder gjeldende maritime forskrifter og internasjonale arbeidsstandarder, og at deres ansettelsespraksis overholder alle lovkrav og sikkerhetsprotokoller, skriver pressesjefen.

Norges Forsvarsforening har tidligere skrevet om problemet med at russere bemanner, og til og med er om bord som kapteiner på norske skip. Dette gjelder ikke i dette tilfellet, men russiske kapteiner på vestlige skip er et stort problem nå når krigen fortsatt raser i Ukraina.

Lederen for Arendals Sjømandsforening, Lars Vidar Moen, var sterkt kritisk til Stortingets behandling av denne saken.

Det hører også med til historien at Bergen Engines for fire år siden ble forsøkt overtatt av russiske interesser gjennom stråselskaper. Også denne saken fikk stor oppmerksomhet i norske media. Se Norges Forsvarsforenings omtale da:

Salger ble stoppet av Regjeringen i 2021 – etter uker med mediekjør.

– Saken handler ikke bare om Bergen Engines, sa Arbeiderpartiets Jette Christensen i debatten som fulgte Monica Mæland redegjørelse om saken i Stortinget. Den handler om noe som er mye større enn det. Bergen Engines er bare et eksempel. Saken handler om hvordan norsk sikkerhet blir ivaretatt, i møte med strategiske investeringer og oppkjøp, sa Jette Christiansen i Stortinget den gangen.

Foto (NTB): Illustrrasjonsfoto