Iraks statsminister Haider al-Abadi mener irakerne står nesten alene i kampen mot IS. USAs utenriksminister John Kerry og hans britiske kollega Phillip Drummond har tatt initiativ til et hastemøte om IS i London.

Mer enn 20 av verdens utenriksministre, den såkalte kjernegruppen av de snaut 60 landene som står sammen imot IS, er med, skriver Aftenposten i en artikkel i dag.

De arabiske nasjonene som deltar i den USAledede militæraksjonen mot IS – Jordan, Kuwait, Saudi-Arabia, Qatar og De forente arabiske emirater – er alle representert på møtet i London.
Det er også Norges utenriksminister Børge Brende.

På agendaen står følgende temaer: fremmedkrigere, luftangrepene mot IS-mål, gruppens finansielle grunnlag, strategisk kommunikasjon og nødhjelp.

– Dette er en viktig anledning til å gjøre opp status, og vurdere innsatsen så langt i vår felles innsats for å stanse IS’ giftige ideologi, sier Storbritannias utenriksminister Philip Hammond til The Daily Telegraph.

Generalen John Allen, som er øverstkommanderende for den flernasjonale innsatsen mot jihadistene, vil på dagens møte gi utenrikstoppene en vurdering av den militære operasjonen. Det vil neppe stakes ut noen kursendring i den militære kampen mot IS, men landene vil se nærmere på oppgavefordelingen seg imellom og koordineringen fremover.

Er dette nok? Ikke hvis du spør Iraks statsminister Haider al-Abadi, som reiser til London med en klar oppfordring til de internasjonale utenrikstoppene:

– Vi står i dette nesten alene. Det er mye som blir sagt, men veldig lite på bakken, sier statsministeren i et intervju med nyhetsbyrået AP.

– Bombing fra luften har vært svært, svært effektivt. Vi er veldig takknemlig for luftkampanjen for å styrke vårt militære, men jeg tror ikke man kan oppnå store ting uten bakkekamp, sier han til byrået.

Flere land har sendt soldater til landet for å trene opp og bistå de lokale styrkene. Den internasjonale koalisjonen har i tillegg gjennomført over 2000 luftangrep mot IS-mål i Irak og Syria. I Irak bomber USA, Australia, Belgia, Canada, Danmark, Frankrike, Nederland og Storbritannia. I Syria bomber USA, Bahrain, Jordan, Saudi-Arabia og De forente arabiske emirater.

Denne uken skal IS-leder Abu Bakr al-Baghdadi ifølge Iraks statsminister ha blitt såret i et luftangrep i grenseområdet mellom Irak og Syria, men overlevde.

– Det er ingen tvil om at den luftoperasjonen som er gjennomført, har bidratt til at IS’ fremgang har stoppet opp, selv om de fortsatt står sterkt i Irak, sier Børge Brende.

For alliansen å sende inn bakkestyrker, slik al-Abadi ønsker, sitter svært langt inne. Men i praksis foregår det allerede enkelte kamper på bakken.

Canadiske styrker, som i utgangspunktet er stasjonert i Irak for å drive opplæring og støtte, var i forrige uke i skuddvekslinger med IS. Deres militære anslår at 20 prosent av tiden tilbringes i frontlinjen.

Barack Obama lovet i sin State of the Union-tale tirsdag å forsøke å få Kongressen med på nye militære grep i kampen mot IS. Amerikanerne sier de forventer at militærkampanjen vil pågå i årevis, og at det ikke foreligger konkrete planer for å gjenta nøkkelbyene Mosul og Fallujah fra IS’ kontroll.

– Jeg tror man må innse at dette ikke er løst over natten, men vi har kommet et langt stykke sammenlignet med i fjor sommer. Vi har fått på plass en koalisjon, der de arabiske landene og Gulf-statene har gått i front, og regjeringen i Irak er skiftet ut, sier Brende til Aftenposten.

Norge har vedtatt å sende 120 norske soldater til Irak for å lære opp irakske styrker, men foreløpig har de ikke reist. Årsaken er blant annet at man først vil ha på plass et tilfredsstillende juridisk rammeverk.

Nordmennene skal stasjoneres i en treningsleir nord i landet. Dette koster 210 millioner kroner og er i utgangspunktet et ettårig engasjement som kan forlenges.