I går var første gang en leder for en internasjonal organisasjon holdt innlegg i den amerikanske kongressen. Her kan du lese om reaksjonene i amerikanske og norske media, og blant amerikanske kongressmedlemmer.

NATO-sjef Jens Stoltenberg ble hilst velkommen med jubel og stående applaus. Stoltenbergs hovedbudskap var at NATO også er bra for amerikanerne. Møtet vil utvilsomt ha betydning for hvordan amerikanerne vil se på alliansen i en tid da enkelte har uttrykt tvil om dens berettigelse.

NYTTEVERDIEN EN RØD TRÅD
– Gjennom NATO har USA mer venner og allierte enn noen annen stormakt. Det har gjort USA sterkere, tryggere og sikrere, sa Stoltenberg. En rød tråd i Stoltenbergs tale var nytteverdien av samholdet, både militært, politisk og økonomisk.

– Alliansen vår har ikke vart i 70 år på grunn av nostalgi eller sentimentalitet. NATO har vart fordi dette er i den nasjonale interessen til hvert enkelt av våre land. Sammen representerer vi én milliard mennesker. Vi står for halvparten av verdens økonomi. Og halvparten av verdens militære styrke. Når vi står sammen, er vi sterkere enn enhver mulig rival, sa Stoltenberg.

I dag er det 70 år siden NATO, North Atlantic Treaty Organization, ble dannet i Washington D.C. Norge var blant de 12 vestlige landene som fant sammen i en forsvarspakt. Det er et NATO i relativt god form som i dag runder 70 år

INDIREKTE KRITIKK
Reaksjonene på Stoltenbergs tale har vært mange. CNN skriver at Stoltenberg i sitt innlegg leverte et poengtert og gjennomarbeidet forsvar for NATO, men at han indirekte kritiserte president Donald Trump for hans «America first».

MELLOMDISTANSERAKETTER
The New York Times var opptatt av Stoltenbergs advarsel om et mer aggressivt og selvhevdende Russland, og er nysgjerrig på hvordan alliansen skal kunne møte trusselen knyttet til etableringen av mellomdistansemissiler på russisk side i Europa.

– NATO har ingen intensjon om å distribuere landbaserte atomraketter i Europa, sa Stoltenberg. Men NATO vil alltid ta de nødvendige skritt for å gi troverdig og effektiv avskrekking. Ifølge The New York Times benyttet Stoltenberg i sin tale muligheten til å minne Representantenes hus og Senatet på den amerikanske satsingen på NATO-alliansen til tross for Trumps blandende signaler.

ALLIANSENS VERDI
Mediehuset Time refererer til Stoltenbergs innrømmelse om at det til tross for alliansens betydning var uenighet partnerne imellom, at Stoltenberg i sin tale krediterte president Trump for å ha forlangt at europeerne skulle betale mer for sitt forsvar, men at han hadde unnlatt å nevne at Trump også hadde stilt spørsmål om alliansens verdi. Også CBS adresserte dette poenget i sin reportasje fra møtet i Kongressen.

«TRUMP EN PÅDRIVER»
Fox News er på sin side opptatt av president Trumps betydning som pådriver for å få økt bevilgningene til forsvar blant NATO-allierte. Ifølge Fox News sa Stoltenberg at NATO er sterkere som følge av USAs press, noe Stoltenberg også kunne dokumentere i konkrete tall. I talen opplyste NATO-sjefen at de europeiske allierte og Canada har økt forsvarsbudsjettene med ytterligere 40 milliarder dollar de siste to år og at tallet vil stige til 100 milliarder dollar ved utgangen av 2020.

POSITIVE KONGRESSMEDLEMMER
Det kanskje mest betydningsfulle ved Stoltenbergs tale var reaksjonene i den amerikanske kongress. Stoltenberg ble møtt med stående ovasjoner og norske media kunne plukke opp mange positive reaksjoner blant medlemmene av Kongressen etter møtet.

Ifølge Adresseavisen slo Kongressen ring om NATO. – Ovasjonene i salen var et vel så viktig budskap som selve ordene, skriver avisen.

– VIL VISE AT VI ER PÅ LAG MED NATO
– Årsaken til at vi inviterte ham, var at vi ville vise verden at USA virkelig er på lag med NATO. Vi vil hedre vår forpliktelse til NATO, uavhengig av hva Donald Trump sier eller ikke sier, sier kongressmedlem Ted Lieu (D) til VG.

Han legger vekt på at det var nettopp derfor Stoltenberg ble invitert til Kongressen av både Demokratenes leder i Representantenes hus, Nancy Pelosi, og Republikanernes leder i Senatet, Mitch McConnell.

– Vi ville virkelig gi ham en rungende applaus, mange, mange ganger, for å vise at vi virkelig står ved hans side, sier Lieu, som representerer California.

SPEKTAKULTÆR TALE
Det demokratiske kongressmedlemmet David Cicilline fra Rhode Island har markert seg som en sterk kritiker av USAs president. Han var svært imponert over Stoltenberg.

– Det var en spektakulær tale. Det var en bekreftelse på hvor viktig NATO er for USA. Det var viktig å understreke hvordan denne alliansen har bidratt til fred og muligheter i hele verden, sier Cicilline til VG.

Til Aftenposten sier Kay Bailey Hutchison, som er USAs NATO-ambassadør:

– Jens Stoltenberg slo en homerun. Det er den mest oppløftende og enstemmig begeistrede reaksjonen på en tale jeg har sett her noensinne, og jeg var i Senatet i 20 år.

LES HELE STOLTENBERGS TALE HER.