FN har utnevnt Ingrid Gjerde som ny styrkesjef for operasjonen UNFICYP på Kypros. Hun blir sjette nordmann og andre norske kvinne som inntar jobben som styrkesjef for en fredsbevarende operasjon i FN. Den erfarne norske offiseren arver en fastlåst konflikt på en øy som har vært delt i to siden 1974.

– For det første at dette er en viktig jobb for FN og Norge. Jeg har deltatt i fredsoperasjoner tidligere og har tro på at det bidrar til fred og stabilitet. Det er en ære og glede å få fylle en sånn posisjon, men ikke minst en utfordrende oppgave, sier Gjerde.

Ingrid Gjerde har tittelen generalmajor, og er i dag sjef for planavdelingen i Forsvarsstaben. Hun kommer fra Bærum, er 52 år og har i sin etter hvert lange tjeneste for Forsvaret vært innom både internasjonale operasjoner, ledet Krigsskolen og Garden, og vært stabssjef i Hæren. Gjerde har hovedfag i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo og er uteksaminert fra U.S Army Command & General Staff College 2006 samt U.S Army War College 2013.

Når hun starter jobben i UNFICYP i løpet av våren, går Gjerde inn i en fastlåst konfliktsituasjon. FN har vært til stede på Kypros siden 1964.

Både øya Kypros og hovedstaden Nikosia er delt i to – mellom det tyrkisktalende Nord-Kypros og den gresktalende republikken Kypros i sør. Konflikten mellom partene har vært fastlåst i snart 50 år.

– Generalmajor Ingrid Gjerde har en bred og variert karriere i Forsvaret og er en svært erfaren og dyktig offiser. Hennes allsidige operative erfaring vil være svært nyttig som styrkesjef i UNFICYP, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.

Forsvarssjef Eirik Kristoffersen er helt enig med statsråden:

– Hun er en svært dyktig offiser som har alle forutsetninger for å gjøre en god jobb for FN på Kypros. Hun har solid internasjonal erfaring med seg inn i denne viktige lederstillingen. Jeg er både stolt og glad for at FN valgte Ingrid Gjerde til denne utfordrende jobben, sier Eirik Kristoffersen.

Foto: Forsvaret