– Russland har lenge fremstilt seg selv som et offer gjennom et forvrengt historiebilde og oppkonstruerte nyheter, sier generalsekretær Knut Helge Hamre i en kommentar til Russlands invasjon i Ukraina. Han mener det er all grunn for Norge å være på vakt, og at det er på tide å styrke vårt eget forsvar og vår sivile beredskap.

Angrepet på Ukraina er forkastelig og et klart brudd på folkeretten, konstaterer generalsekretæren.

TRUET OG FORVRENGT
– Siden i fjor høst har Russland truet med bruk av makt for å oppnå politiske mål. De har i utstrakt grad konstruert nyheter, og de har servert en forvrengt historiebeskrivelse av seg selv som et offer i forholdet til Ukraina og Vesten. I lang tid har Russland bygget opp en situasjon som tilsynelatende, og internt i Russland, skal legitimere de handlingene de nå utfører, sier generalsekretæren.

– Det vi nå ser er et klassisk militært angrep på en selvstendig nasjon, gjennom først rapporter om dataangrep mot Ukrainske myndigheter kombinert med kraftig og fiendtlig retorikk, deretter den innledende fasen med bruk av missiler og presisjonsvåpen mot sentral infrastruktur og ledelse.

Sannsynligvis er også spesialstyrker inne i Ukraina. Dette vil høyst sannsynlig etterfølges av regulær invasjon med siktemål å isolere Kyiv og ta kontroll over myndighetene, og på sikt Ukrainas territorium.

VI MÅ VÆRE FORBEREDT PÅ ALT
– Norge er ikke direkte truet i denne situasjonen, men det er all grunn til å være på vakt, sier Hamre.

Han mener vi har en nabo som det nå blir vanskeligere å vise tillit i andre spørsmål mellom våre to land.

– Norge har flere svakheter som våre myndigheter bør sette fart i for å bedre, og at regjeringen snarest bør vurdere hva som kan gjøres på kort sikt. Så bør våre politiske partier ta på større alvor behovet for å styrke Forsvaret og vår sivile beredskap, sier generalsekretær Hamre.

Bildet (NTB): Olga Lietnieva er fra Ukraina og er på ferie i Norge og hun hadde møtt opp foran den russiske ambassaden for å demonstrere mot krigshandlingene i hjemlandet. Her har hun fått en telefon fra sin tante i byen Donetsk i hjemlandet og er gråtkvalt etter at tanten sa på telefon at hun tror hennes siste dag er kommet. Både russere og ukrainere møtte opp for å markere sin motstand mot de pågående krigshandlingene i Ukraina.

Dette er et nyhetsbrev fra Norges Forsvarsforening:
Meld deg inn i foreningen her. Meld deg på nyhetsbrevet her.

Norges forsvarsforening arbeider for å bidra til at Norges trygghet, frihet, demokrati, uavhengighet og fred ivaretas på en forsvarlig måte gjennom et godt militært forsvar, troverdige allianser, en god samfunnssikkerhet og en god sivil beredskap.