Eksperter advarer Nato mot å la seg rive med når Russland viser muskler. I en rapport fra den sikkerhetspolitiske tenketanken European Leadership Network, heter det at NATO og Russland igjen åpenbart provoserer til krig mot hverandre.

Fredag 12. desember i fjor måtte svenske og danske jagerfly ta til luften på kort varsel for å undersøke et mystisk fly. Det sirkulerte i luftrommet sør for Malmö uten å ha slått på senderne som skal advare andre fly om hvor det befinner seg. Episoden refereres til i en artikkel i Bergens Tidende i dag.

Et passasjerfly fra det SAS-eide selskaper Cimber på vei til Polen ble omdirigert for å unngå kollisjonsfare med det som viste seg å være et russisk spionfly.

Hendelsen var ett av 40 eksempler på farlige situasjoner fremprovosert av russisk militæraktivitet i europeisk luftrom, påpeker den fremtredende sikkerhetspolitiske tenketanken European Leadership Network (ELN) i en rapport i fjor.

Siden da er spenningen og mistilliten mellom Russland og de vestlige landene bare blitt verre. Nå advarer ELN Nato direkte mot å trappe opp maktdemonstrasjonene på begge sider, som kan øke risikoen for å utløse en krig.

Russlands annektering av Krim-halvøyen, og russernes involvering i Ukrainas borgerkrig, er blitt fulgt av en stadig mer aggressiv og truende oppførsel ved Natos østlige grenser. Dette har fått spesielt Polen og de baltiske landene til å kreve mer beskyttelse fra den vestlige forsvarsalliansen.

Det betyr blant annet at Nato gjennomfører flere og større øvelser i mellom- og Øst-Europa, samtidig som det russiske militæret viser muskler i omfattende, uanmeldte krigsøvelser rett ved våre grenser. I mars i år var 80.000 soldater med på russiske øvelser, mens Nato i juni hadde 15.000 mann fra 19 allierte land på banen under en stor øvelse kalt «Allied Shield».

Poenget i den nye analysen fra ELN, som har en rekke prominente tidligere ministre og militærledere på medlemslisten, er at Nato og Russland igjen åpenlyst provoserer til krig mot hverandre. Det i seg selv øker risikoen for militære sammenstøt, selv om ingen av partene ønsker en krig.

-Russland forbereder seg på en konflikt med Nato, og Nato forbereder seg på en mulig konfrontasjon med Russland, skriver ELN i den nye rapporten. Det konkluderes med at begge siders aktivitet bidrar til å øke spenningene og svekke sikkerheten i Europa.

Rapporten utløste i forrige uke markante reaksjoner fra Natos hovedkvarter i Brussel. Alliansens visegeneralsekretær, amerikaneren Alexander Vershbow, avviste alle sammenligninger av Russland og Natos respektive oppførsler.

-Russiske øvelser med minimal åpenhet har som mål å sjokkere, overraske og true, mens Nato ønsker å avskrekke og berolige, skriver Vershbow på Twitter. NATO-talskvinne Carmen Romero tilføyde i en fyldig erklæring at alliansens øvelser overhodet ikke øker risikoen for krig, og at de ikke kan sammenlignes med Russlands aktiviteter. Blant annet fordi russerne gjennomfører «ti ganger så mange» militærøvelser enn Nato i år. Nato annonserer også alliansens øvelser på forhånd og inviterer russiske observatører.

-Dessuten har Russland involvert atomvåpen i sine siste øvelser, påpekte Carmen Romero også, som ikke virket spesielt beroligende.