Tankskipet «Mulan» som i julehelgen seilte i sikksakk midt mellom Mandal og Danmark tilhører Russlands såkalte skyggeflåte. Det gjorde også tankskipet Eagle S som mistenkes for å ha forårsaket kabelbrudd mellom Finland og Estland ved å slepe det ene ankeret langs havbunnen. Nå er ankeret funnet.

Russlands skyggeflåte utgjør både et stort sikkerhetsproblem og bidrar til å gjøre sanksjonene mot Russland mindre virkningsfulle.

Selskapet Windward, som arbeider maritim sikkerhet, har klassifisert den såkalte skyggeflåten, og deler den inn i tre kategorier:

«Klarert flåte» (eller «The Cleared fleet») er tankskip som ikke viser noen mistenkelig oppførsel.

Den «grå flåte» («The Grey Fleet») drives av oversjøiske selskaper etablert etter Ukraina-krigens utbrudd, for å skjule fartøyets opprinnelse og eierskap, og for å fremstå som lovlydige. Windward har identifisert over 900 grå fartøyer rundt om i verden.

Den tredje og farligste kategorien er den såkalte «mørke flåte» («The Dark Fleet») for såkalte «mørke aktiviteter». Dette er skip som deaktiverer det internasjonale identifiseringssystemet (AIS), tukler med skipets identitet, opererer med villedende fraktpriser, flytter last over på andre fartøyer, og ellers driver med aktiviteter som ikke tåler dagens lys. Windward har identifisert omtrent 1100 mørke flåtefartøyer.

Eldre fartøyer utgjør en betydelig prosentandel av grå og mørke fartøyer. En rekke slike skyggeflåteskip er eldre tankskip som tidligere var en del av den vanlige flåten, men som aldri kommer tilbake til det konvensjonelle markedet (Washington Post).

GASS FRA RUSSLAND
Forklaringen på «Mulans» merkelige bevegelser mellom Norge og Danmark er trolig at tankskipet frakter gass fra Russland og forsøker å unngå sanksjoner. «Mulan» er typisk en del av skyggeflåten som betjener Russlands sanksjonsrammede olje- og gassindustri.

Det amerikanske finansdepartementet skriver at selskapet leverer villedende fraktopplysninger, slår av det automatiske identifikasjonssystemet AIS, og unngår sanksjoner ved å overføre last fra skip til skip.


«Mulan Spirit»

I en artikkel fortalte VG at skipet kom fra Kolahalvøya der det møtte et annet skip som kom fra en stor, ny terminal som Russland har bygget ved den sibirske kysten. På terminalen gjøres gass flytende og sendes videre med skip.

«Molan», som er bygget i 2024, har allerede en særdeles rotete eierstruktur. Skipet var opprinnelig eid av det kinesiske rederiet Jovo, senere ble det kjøpt opp av det russisk-kontrollerte Nur Global Shipping i Dubai.

KUNDER I ASIA ERSTATER DE EUROPEISKE
Skyggevirksomheten har fått stadig økt i betydning. Kunder i Kina og India erstatter de europeiske kundene, som har forbud mot å kjøpe sjøbåren russisk olje og raffinerte produkter som diesel. Levering til mer fjerntliggende kjøpere krever flere båter og redere som er villig til å håndtere ekstra kompleksitet og juridisk risiko, spesielt etter at G-7-landene innførte pristak på russisk olje.

EAGLE S
Når det gjelder tankskipet Eagle S, skyggeskipet som er mistenkt for å ødelegge kabelene mellom Finland og Estland, så er skipet fortsatt i arrest. Nytt av i dag er at det ankeret man antar ble brukt til operasjonen nå er funnet. Undersøkelser pågår fortsatt. Det er også funnet betydelige mengder med spionasjeutstyr ombord. Syv mistenkte av mannskapet får ikke forlate skipet.

Tingretten i Finland har besluttet at Eagle S, som er registrert på Cookøyene, ikke får forlate Finland før undersøkelsene er utført. Oljetankeren, som ble bygget i 2006 har ved flere anledninger skiftet navn, det har vært involvert i to ulykker før mistanken om sabotasje på den elektrisk kabelen og de fire telekommunikasjonskablene mellom Finland og Estonia. Ifølge eksperter er skipets tilstand så dårlig at det ikke lenger burde seile noe sted.

I september 2014 slapp skipet ut titusenvis av liter olje i året i Stillehavet utenfor kysten av Chile, melder den chilenske kanalen 24 Horas og den uruguayanske radioen Monte Carlo.

EU TAR AFFÆRE
– Sabotasjen i Østersjøen er ikke et enkelttilfelle, men en del av et mønster. De siste sabotasjeforsøkene i Østersjøen er ikke isolerte hendelser, men inngår i et mønster av handlinger som går ut på å skade vår infrastruktur på områder som energi og kommunikasjon, sier EUs nye utenrikssjef og tidligere statsminister i Estland, Kaja Kallas til Der Welt.

EU varsler nå tiltak mot skyggeflåten av skip som omgår sanksjonene mot Russland. Kunngjøringen om dette kom under toppmøtet i Joint Expeditionary Force (JEF) i Tallin i Estland.

– Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Island, Latvia, Litauen, Nederland, Norge, Polen, Sverige og Storbritannia tar skritt for å avskrekke Russlands skyggeflåte og dens forsøk på å unngå sanksjoner. Vi slår til mot mistenkelige fartøy i våre farvann og vil holde ansvarlig de som bistår Putins krig, skriver Estlands statsminister Kristen Michael på X.

Foto: NAIS/Kystverket og Marinetraffic