Ukraina sendte i dag inn en søknad om fremskyndet medlemskap i Nato. Dette som en reaksjon på Russlands annektering av ukrainske områder.

Meldingen kom etter at president Putin og Russland under en sermoni i Moskva i dag formelt annekterte de fire ukrainske regionene Donetsk, Luhansk, Kherson og Zaporizjzja.

Under seremonien oppfordret president Putin Ukraina til å gå med på en våpenhvile med Russland, noe den ukrainske president Vladymyr Zelenskyj kontant har avvist.

HER KAN DU SE FILM OG BILDER FRA seremonien i Moskva

IKKE MED PUTIN SOM PRESIDENT
Ifølge nyhetsbyrået Reuters sier Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj at de er klar til å forhandle med Russland, men kun så lenge Russland får en ny president.

Annekteringen av de fire ukrainske områdene er i strid med folkeretten og har vakt sterk reaksjon en rekke steder. FNs generalsekretær António Guterres kalte annekteringen «en farlig eskalering» og noe som ikke hører hjemme i den morderne verden.

USAs president Jo Biden reagerte ved å erklære at USA aldri vil anerkjenne Russlands annektering av områdene.

NORGE FORDØMMER
I en melding fra den norske regjeringen i ettermiddag fordømmer satatsminister Jonas Gahr Støre Russlands beslutning om å annektere de fire ukrainske regionene.

– Dette er et alvorlig brudd på folkeretten og kan ikke aksepteres. Det kan bidra til en ytterligere eskalering av en farlig situasjon, sier statsminister Jonas Gahr Støre.

– Norge støtter Ukrainas suverenitet, territorielle integritet og rett til å forsvare seg mot Russlands militære angrep. En russisk beslutning om å innlemme områdene er i sin helhet ukrainsk territorium, og Ukraina er i sin fulle rett til å frigjøre disse områdene fra russisk okkupasjon, sier Støre.

– EN INVITASJON
Den russiske politikeren Leonid Slutsky, som bidrar i krigsforhandlingene fra russisk side, går ifølge den russiske avisen Gazeta hardt ut mot Ukrainas søknad om medlemskap i Nato.

Til avisen sier han at søknaden er en invitasjon for Nato til å kunne gå inn i en militær konflikt med Russland.