– Vi må på selvstendig grunnlag være i stand til å ivareta våre maritime interesser, sier sjefen for Sjøforsvaret, Oliver Berdal.

Stortinget har lagt premissene for Sjøforsvarets fremtidige flåtestruktur.

– Regjeringens forslag legger opp til en betydelig styrking av Sjøforsvaret. Flåten skal moderniseres og fornyes, og antall fartøy vil øke. Dette gir økt tilstedeværelse langs verdens nest lengste kystlinje, og i de store og viktige havområdene utenfor, sier Berdal til High North News.

Foruten fem fregatter og seks ubåter bestiller Norge 28 standardiserte fartøyer. Standardfartøyene skal bygges av norsk-kontrollerte virksomheter og sikre at norske bedrifter langs hele kysten kan understøtte Sjøforsvaret fremover.

Du kan lese mer om Stortingets flåteplan i denne denne artikkelen hentet fra magasinet Norges Forsvar.

Her heter det at Norge må kunne møte trusselen fra stillegående ubåter og Russlands evne til å anvende hybride virkemidler, som sabotasje mot fiberoptiske kabler og rørledninger som forsyner Europa med gass.

– Vi trenger et sterkt sjøforsvar som kan være tilstede i våre havområder og forebygge konflikt og ivareta norsk innflytelse og handlingsrom, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram.

 

Fire Nansen-fregatter skal erstattes av fem nye fregatter med antiubåt-helikopter. De mest sannsynlige kandidater som nevnes på uoffisiell «short list», er ifølge Norges Forsvar: Type 26-fregatt fra Storbritannia, Fregatt F-126, som bygges i Tyskland og FDI-fregattene fra Frankrike.

– Fregattene skal anskaffes, driftes og vedlikeholdes i et strategisk partnerskap med en nær alliert som har sammenfallende strategiske interesser i våre nærområder, sier Gram.

Regjeringen legger opp til en rask beslutning om valg av strategisk samarbeidspartner. Et slikt samarbeid reduserer ulempene ved å stå som eneste bruker av et avansert, høyteknologisk kampsystem. Fregattene må kunne seile og operere kontinuerlig i hele Norges interesseområde.