Hensikten med president Putins uttalelser er å skape frykt og engstelse i vesten, sier tidligere forsvarssjef Sverre Diesen. Han mener også at den russiske lederen med sine uttalelser om bruk av atomvåpen ønsker å markere styrke overfor sin egen befolkning og bygge opp inntrykket av at Russland er en mektig stormakt som ingen kan røre. I går holdt sjefen for E-tjenesten, generalløytnant Kjell Grandhagen sin årlige tale i Oslo Militære Samfund. Russland var et hovedtema.

Diesen synes ikke at det bør legges særlig vekt på uttalelsene, fordi et land som har atomvåpen alltid må holde dem i høy beredskap.

I disse dager feires ettårsdagen for overtakelsen av Krim, og i den anledning viser russisk fjernsyn et stort intervju med president Putin. Putin er svært offensiv i sine uttalelser.

– Ingen ønsket en verdensomspennende konflikt for ett år siden. Men vi ble tvunget til å handle, sier presidenten. På spørsmål om de russiske militære satte atomvåpnene i alarmberedskap, svarte Putin slik:

– Vi var klare til det. Vi var forberedt på den verst tenkelige utviklingen.

Fjernsynsprogrammet der Putin er med, er ingen objektiv framstilling av det som skjedde for et år siden. Men det viser hvor inderlig presidenten mener at han hadlet i tråd med det russiske folkets ønsker og interesser. Russiske medier fører en voldsom propagandakrig for å vise at Russland hadde rett til å overta Krim. Propagandaen er også rettet mot vestlige ledere og straffetiltakene som de har satt i gang mot Russland.

Da sjefen for E-tjenesten Kjell Grandhagens holdt sin årlige tale i Oslo Militære Samfund i går kveld, var også Putin og Russland hovedfokus. Han beskrev et Russland som bruker stadig mer på opprustningen av forsvaret – og som begynner å merke effekten av vestlige sanksjoner og lav oljepris.

– Med dagens oljepris på rundt 60 dollar fatet kan ikke de oppsparte midlene støtte økonomien mer enn på kort sikt. Staten vil derfor få problemer med å levere de godene befolkningen forventer allerede i år dersom dagens økonomiske prioriteringer, med en klar favorisering av militærmakten, blir opprettholdt, sa Grandhagen.

– Oljeprisfallet, kombinert med Vestens sanksjoner, har gjort at rubelen mistet nær halvparten av sin verdi på ett år, at inflasjonen har nådd nesten 17 prosent, og at reallønnsveksten er negativ etter mange år med solide påslag, sa Grandhagen.

Den dagen Vladimir Putin må gi fra seg makten, kan Russland få en statsleder som er enda mindre positiv til Norge og resten av vesten, påprekte generalløytnant Grandhagen.

– Alternativene til Putin er ikke en liberal, demokratisk retning, men antageligvis noe som går i motsatt retning, sa Grandhagen til VG.

– Realiteten i Russland i dag er at det er veldig lite som minner om en liberal, demokratisk opposisjon. De kretsene har trange tider, som følge av en streng lovgivning, og sterk styring av mediene. Derimot er det klart at nasjonalistiske strømninger preger Russland i mye større grad, utdyper han.

Les hele talen til sjefen for den norske etterretningstjenesten her.