Vurderer nå å stanse salget

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har varslet Rolls-Royce om at norske myndigheter vurderer om det planlagte salget av Bergen Engines skal stanses. Justis- og beredskapsminister Monica Mæland har i dag sendt brev til Stortingets presidentskap om å få holde en muntlig redegjørelse om det planlagte salget av Bergen Engines AS.

– Det har vært mye oppmerksomhet i det politiske miljøet og media om denne saken. Jeg ber derfor Stortinget om å få gi en muntlig redegjørelse om problemstillingen med bruk av økonomiske virkemidler til sikkerhetstruende virksomhet og hvordan sikkerhetsloven kan brukes til å motvirke dette. I tillegg vil jeg orientere om arbeidet regjeringen gjør på området, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland.

– Redegjørelsen vil være om de områdene der vi kan være åpne om dette, men en del av informasjonen i denne saken er naturlig nok sikkerhetsgradert, sier Mæland videre.

Dersom Stortingets presidentskap samtykker i en slik redegjørelse, vil også forsvarsminister Frank Bakke-Jensen være tilstede for å svare på spørsmål fra representantene.

Bergen Engines AS har ikke vært underlagt sikkerhetsloven og har ikke leverandørklarering eller sikkerhetsavtale med Forsvaret.

– Sikkerhetsloven kan likevel bli brukt i forbindelse med det planlagte salget, mener regjeringen. Loven har et bredt spekter av virkemidler for å håndtere tilfeller der nasjonale sikkerhetsinteresser kan bli truet. Vi har altså et handlingsrom, og det er dette vi nå går grundig gjennom, sier justis- og beredskapsminister Monica Mæland.

Av |2021-03-09T11:08:44+01:009. mars 2021|Kategorier: Nyheter|

Del denne artikkelen!